Ananászallergia

IMG_4030

Érdekes dologra lettem figyelmes.

Kínába érkezésem első reggelén elindultam egy kis sétára, és szerencsére jó irányba mentem, pár perc után találtam egy nagy gyümölcsöst. Ezután megláttam, hogy hegyekben áll a friss, érett ananász, amit helyben meghámoznak és felszeletelnek. Tudtam, hogy azonnal vennem kell egyet, mindíg bajlódom az ananász helyes elkészítésével. Ki is választottam, meg is pucoltattam az ananászomat, majd ámulatba esve majszoltam. Nagyon jó volt. Viszont estére azt vettem észre, hogy a szám két szélén herpesz szerű elváltozás van. Kicsit kétségbe estem, nekem soha életemben nem volt herpeszem, de arra gondoltam, biztos a nem megfelelő higiéniai körülmények miatt van, minden koszos és a kést hibáztattam, amit az ananászhoz használtak. Kb. egy hét után elmúltak a tüneteim, mindenfajta kezelés nélkül, talán 1 ananászt ettem még másnap, de másik helyen.

IMG_3680

Miután teljesen rendbejött a szám, újra ettem egy nagy ananászt. Már akkor éreztem, hogy valami furcsa… Kicsit marta, csípte a számat, de megettem. Sőt ettem mégegyet, ekkor már tényleg égette a szájpadlásom és másnap megint ugyanazt tapasztaltam: fájt, bizsergett a nyelvem, a szájpadlásom és a szám sarkában sebesedést láttam, ami húzódott, égett, csípett… Ekkor kezdtem utánakeresni az ananászallergiának. Valós jelenség, létezik ilyen, be is pánikoltam, soha semmire nem voltam allergiás, semmiylen egészségügyi bajom nem volt és nem szeretnék az ananászra allergiás lenni… Sőt, nem most ettem először ilyen gyümölcsöt, és eddig nem tapasztaltam ezeket a kellemetlenségeket.

Mi is az ananászallergia?

A tünetek közt a bőrkiütisék, bőrpirosodás, duzzanat, viszketés, hányinger, hányás, hasmenés, légzési nehézség, arc-, nyelv-, manduladuzzanat, izomgörcs szerepel. Amint ezeket tapasztaljuk, hagyjuk abba az ananász fogyasztását és forduljunk orvoshoz.

Ezen tünetek hátterében a szervezet védekezőmechaniznusának működése áll, mely idegen anyagként kezeli az ananász fehérjéit és antitesteket küld ellenük. Genetikailag meghatározott érzékenység is állhat a háttérben, míg van, aki az ananászban található bromelain enzimre reagál rosszul, ami egyébként fontos szerepet játszik az emésztési folyamatokban.

photo-2

Lassan megint elmúlik minden sebecském, viszont érdekes dolgot tudtam meg, beszéltem egy ismerősömmel, aki modta, neki is ugyanezek a tapasztalatai az ananásszal, sőt, ismer egy másik lányt is, aki szintén ezzel küszködik. Hmm… Az lehetetlen, hogy egy csoportban ennyien ananász allergiásak vagyunk. Valami más állhat a háttérben. Itt Kínában valóbán más a gyümölcs, mint amit eddig ettem, nagyon puga és a középen helyezkedő torzsa, amit máskor kivágunk, mert fogyasztásra túl kemény, ennél a fajtánál szinte észrevehetetlen és ehető. Sokszor az éretlen gyümölcs is kiválthat ilyen reakciókat, de én mindig gondosan figyelek (tapintás és szaglászás), hogy érett legyen a gyümim. Nem tudom miért történik ez pontsan… Várok egy pár hetet és újra fogok próbálkozni, meglátjuk, mi lesz, illetve más országban szintén visszatérek majd az ananászevésre. Természetesen megosztom a tapasztalataimat!

4 thoughts on “Ananászallergia

  1. Én ugyanezt tapasztaltam itt, Németországban, 1 hete. Herpeszszerű a szájsarkaimban, vörös volt a nyelven, bizsergett és olyan fura volt a számban az érzés! Szerencsére minden elmúlt pár napon belül, de előtte Magyarországon még soha nem tapasztaltam ilyet! Keresztallergiát is megvizsgáltam, de annak ellenére, hogy parlagfű és ürömallergiás vagyok, az ezek keresztellergenjei nem okoznak semilyen panaszt nálam! 🙂 Sok sikert mindenkinek!

  2. Hasonlót tapasztaltam én is Angliában, bár nekem herpesz nem jött ki, talán mert nem ettem sokat (kb 1/4 ananász elfogyasztása után abba hagytam), maró érzést éreztem evés közben, a nyelvem vörös lett, és érzékeny, mint mikor forró itallal megégetem a nyelvem.

  3. Én sem tudom megenni. Imádom, fantasztikus gyümölcs – lenne, ha nem fájna annyira tőle a nyelvem, szám belseje.

Leave a Reply

